‘Yes, we can’ in de OR?

De kracht van enthousiasme

In het vorige artikel in deze serie kwam de vaardigheid van doelen bereiken met oprechte belangstelling aan de orde. In dit artikel belichten we de kracht van enthousiasme.

‘I have a dream’ en ‘Yes, we can’

Twee kenmerkende zinnen van twee charismatische sprekers: Martin Luther King en Barack Obama. Allebei een kei in met hun speeches enthousiasme en positieve energie te brengen bij hun publiek.

De kracht van enthousiasme is groot. Mits goed toegepast werkt het aanstekelijk.
Let op: het werkt niet als trucje, want dan prikt het publiek er juist doorheen.

Enthousiasme en inspiratie

Een inspirerende manier van spreken helpt doelen te bereiken door energie los te maken bij anderen. Je creëert een gemeenschappelijke basis met anderen, bijvoorbeeld door gedeelde waarden, belangen, dromen of verwachtingen.
Deze stijl van communiceren past af en toe in de context van de OR. Vooral wanneer enthousiasme en betrokkenheid op zijn plaats is. Bijvoorbeeld als het gaat om het benoemen van dezelfde (gedeelde) waarden, wat je gezamenlijk belangrijk vindt. Het heeft elementen in zich van gemeenschappelijkheid, samen ergens voor gaan, enthousiasme.

Eerst positieve energie, dan op weg naar je doel

Inspireren en positieve energie is meestal niet voldoende om je doel te bereiken. Het is wel effectief om een gemeenschappelijkheid te creëren. Daarna stap je over op andere energie, bijvoorbeeld op het voorstel dat je hebt. Dan stap je van de uitnodigende energie over op een meer richtinggevender stijl, bijvoorbeeld met een aansprekend voorstel of door een verwachting uit te spreken.

Voorbeelden uit de praktijk van de OR:

  • Een lid is enthousiast teruggekomen van een studiedag en verhaalt gloedvol over een bepaalde aanpak;
  • Tijdens een discussie vat de voorzitter of iemand anders samen waar de leden het over eens zijn: ‘we kunnen vaststellen dat we het eens zijn over…’.
  • Een gloedvol betoog van een lid dat ergens heel erg in gelooft, of vindt dat er nodig ergens iets aan gedaan moet worden.
  • In gesprek met de bestuurder benoemen waar je het over eens bent (‘Wat we gemeenschappelijk hebben, is… ‘; ‘Wij delen je zorg/enthousiasme/overtuiging) dat…’; ‘Wij zijn het er volledig over eens dat… ‘; ‘Dit sluit echt aan bij de wens van ons allebei dat… ‘);
  • Een aanlokkelijk perspectief schetsen voor iets dat niet zo maar opgepakt wordt, bijvoorbeeld moeizame communicatie met de achterban. Enthousiasme met zinnen als ‘Je zult ’t zien; als we het zó aanpakken, dan gaat het werken!’ of ‘Zou het niet fantastisch zijn als we… ‘ werkt positiever dan ‘ja, maar’ -discussies.

Sommige leden kunnen goed uit de voeten met deze stijl van communiceren. Benut hun vaardigheid, wanneer een bepaald onderwerp gepresenteerd moet worden in de overlegvergadering. Aan de andere kant kan iedereen de vaardigheid van enthousiaste en inspirerend communiceren leren. Net als de andere aspecten van effectief communiceren. Dat vergt wel training en oefening.

Tips voor enthousiaste en inspirerende communicatie in de OR

  • Laat je betrokkenheid blijken: toon je enthousiasme.
  • Gebruik kleurrijke taal, beelden en metaforen. Maak er een boeiende presentatie van.
  • Ga niet uitleggen, onderbouwen, argumenteren: de energie vervliegt dan.
  • Het werkt alleen als je er in gelooft. Dan kun je iets zeggen als ‘Wat we gemeenschappelijk hebben, is…’, of ‘Wij zijn het er volledig over eens dat…’
  • Is er gemeenschappelijkheid ontstaan? Stap over op het punt dat je wilt maken. Doe dat niet al te abrupt, maar gebruik brugzinnen als: ‘wat zou je er van vinden als ik/wij een aanvulling op jouw voorstel doen?’ of ‘Wij zijn het er over … eens; daarnaast benadrukken/stellen wij voor dat…’.

Het volgende deel van de serie artikelen is het laatste. Dan gaan we in op tactieken in de communicatie.


Deskundige trainers Deskundige
trainers
Praktijkgerichte aanpak Praktijkgerichte
aanpak
Interactieve sessies Interactieve
sessies
Effectieve communicatie Effectieve
communicatie
Oplossingsgericht adviseren Oplossingsgericht
adviseren