In 👉 een eerder blog schreven we over kritische berichten, die de laatste tijd verschijnen over medewerkertevredenheidsonderzoeken (MTO). In plaats van ook zo negatief te schrijven, lieten wij een ander geluid horen en schreven 11 belangrijke tips voor HR en OR.
Is er recent een medewerkersonderzoek gedaan of staat het binnenkort op de rol? Lees dan in dit blog 10 tips voor een succesvol vervolgtraject.
Duidelijke en concrete acties communiceren
Het startpunt voor het vervolgtraject is de oplevering van het medewerkertevredenheidsonderzoek. Daarna is het zaak om de resultaten te communiceren binnen de organisatie. En deze te vertalen naar duidelijke en concrete acties, die de prestatie van uw organisatie zullen verbeteren. Wij geven 10 concrete tips om het vervolgtraject succesvol in te richten. Deze tips zijn primair bedoeld voor directie en management; de OR kan hier actief bij betrokken zijn en voorstellen doen.
10 concrete tips
- Commitment vanuit de top is cruciaal:
– Laat zien dat het onderzoek in de top serieus genomen wordt door ook op het hoogste niveau acties te nemen;
– Laat de communicatie over het onderzoek vanuit de top plaatsvinden. - Zorg voor voldoende snelheid in het natraject, zowel bij het communiceren van de resultaten als bij het komen tot actieplannen. Zorg dat management en medewerkers betrokken zijn om met de resultaten aan de slag te gaan direct ná de uitvoering van het onderzoek.
- Wees transparant bij het communiceren van de resultaten. Maak de resultaten van de hele organisatie voor alle medewerkers inzichtelijk, en de resultaten per groep alleen voor de desbetreffende groep.
- Leg de eindverantwoordelijkheid in de lijn. Maak teams (mede)verantwoordelijk voor het communiceren, het opstellen én het uitvoeren van de actieplannen.
- Betrek medewerkers bij het maken en uitvoeren van actieplannen zodat er draagvlak wordt gecreëerd. Dit motiveert medewerkers om mee te werken aan de verbeteringen waar zij zelf invloed op hebben. Participatie en invloed kan ook van de OR uitgaan.
- Zorg voor een duidelijk én eenduidig proces met heldere deadlines:
– Wanneer wil je dat de resultaten besproken zijn met de medewerkers?
– Wanneer moeten de actieplannen concreet zijn; hoe moeten deze eruit zien én waar worden deze vastgelegd?
– Hoe volg je de voortgang voor wat betreft het nemen van acties? Wordt er één persoon verantwoordelijk gesteld voor het monitoren van het hele proces? - Geef navolging aan de gemaakte actieplannen. Neem waar mogelijk de actieplannen op in bestaande communicatiemomenten:
– In jaarplannen of kwartaalrapportages;
– Als agendapunt van bestaande overleggen;
– Als onderdeel van functionerings- of beoordelingsgesprekken;
– In overlegvergaderingen met de OR. - Beperk het aantal actieplannen, zodat het aantal uit te voeren acties haalbaar is.
- Blijf communiceren gedurende het jaar.
Maak een communicatieplan tot aan de volgende meting/MTO:
– Plan een aantal evaluatiemomenten in voor het management team;
– Communiceer tussentijds over de voortgang van de actieplannen;
– Communiceer wanneer de volgende meting plaatsvindt. - Richt je op de verbeterpunten die binnen de eigen beïnvloedingssfeer liggen, geef punten die buiten de beïnvloedingssfeer liggen aan bij degenen die er wel invloed op hebben.
Conclusie
MTO’s kunnen nuttig en waardevol zijn, als je er maar opvolging aan geeft. Het levert informatie op voor directie en management, maar ook voor de OR. Om er achter te komen wat er echt speelt in de organisatie moet je vervolgonderzoek doen en doorvragen. Zowel directie en management als OR. Wil je hier hulp bij? 👉 Vraag ons om advies!