OR, maak het verschil met je USP’s!

USP’s van de ondernemingsraad om het verschil mee te maken

Speel het slim en vaardig!

De ondernemingsraad ontleent zijn positie aan de wet. Maakt dat ook invloedrijk? In de praktijk blijkt er meer nodig dan spelregels alleen. Lees invalshoeken en krijg tips voor de ondernemingsraad: op weg naar een invloedrijke rol bij de besluitvorming in de organisatie.

In 2020 publiceerde OR Magazine een artikel van ZPM-trainer/adviseur Walter van der Ploeg. In een drieluik komen de 3 verschillende invalshoeken voor invloed aan de orde:

  1. spelregels om effectief mee om te gaan;
  2. USP’s van de ondernemingsraad om het verschil mee te maken;
  3. essentiële vaardigheden om het spel te kunnen spelen.

In dit artikel de tweede invalshoek: de USP’s van de OR.

(lees hier het eerste artikel: slim en effectief omgaan met spelregels)

De USP’s van de OR

De ondernemingsraad heeft het vermogen om waarde toe te voegen aan zijn positie: Unique selling points (USP’s). Directie en management hebben vaak een andere blik op de werkelijkheid. Werp daar als OR een ander licht op. Ervaring vanuit de werkorganisatie levert een aanvullende visie op de wenselijkheid of haalbaarheid van de plannen.

  • Betrek de achterban, vraag naar suggesties. Verwijs naar eerdere positieve en negatieve ervaringen.
  • Werk aan een inhoudelijk goed onderbouwd verhaal. Dat krijgt extra zeggingskracht hoe het tot stand is gekomen is. Laat zien dat je relevante groepen binnen de onderneming hebt bevraagd; schakel interne deskundigen in, bij voorkeur deskundigen die ook door de bestuurder gewaardeerd worden. Doe onderzoek of laat dat doen, zoals een SWOT-analyse. Maak op basis hiervan een professioneel rapport.

Toetsingskader

Stel een inhoudelijk toetsingskader op. Noem punten waar je op wilt letten. Geef bijvoorbeeld op basis van ervaring wensen en voorwaarden mee. Of ga in op te verwachten effecten op werkdruk en vraag om concrete anticiperende maatregelen: een goed implementatieplan, een inwerkperiode, voldoende bezetting, scholing.

Let op: laat juist al in de conceptfase van besluitvorming aan de bestuurder en andere betrokkenen weten wat de OR belangrijk vindt.  

Maak duidelijk wat er nodig is voor draagvlak voor het besluit. Wees zo concreet mogelijk.

Conclusie

Wees je bewust van je kracht! Je hebt niet alleen een wettelijke positie als OR, maar zeker ook inhoudelijke waarde. Zet die in, zodat de bestuurder niet om je heen kan. Je zult zien dat de ondernemingsraad een gewaardeerde speler wordt!

Leer dit toe te passen. Hoe? Meer informatie bij https://zpm.nl/contact/


Wij zijn experts in besluitvorming

Wij helpen je écht invloedrijk te zijn

Aandacht voor belangen

Goed gevoel voor de praktijk