Weet je nog? Vijf jaar geleden brak de COVID-crisis uit. Afstand houden en thuiswerken werd het devies. We blikken er kort op terug. Aan de andere kant: thuiswerken is een blijvertje geworden. Niet zoveel als toen, maar toch.
Waarom thuiswerken?
Thuiswerken heeft als eerste reden het vermijden van te drukke werkplekken. Preventie dus. Een tweede reden is de soms betere mogelijkheid om geconcentreerd te werken, weg van de drukke werkplek. Een derde, niet onbelangrijk: het maakt medewerkers beter in staat om werk en thuis te combineren. Bij een krappe arbeidsmarkt is dat ook in het belang van de werkgever: hoe krijg en houd je goed personeel?

De ideale thuiswerkplek: modern, ergonomisch en sfeervol. Met een goede balans tussen werk en privé. Hoe regel je dat als ondernemingsraad? Afbeelding: Chat gtp
Leren van ervaringen
Heeft het bedrijf of de OR al de opgedane ervaringen van collega’s geïnventariseerd? Er is veel ervaring opgedaan in het land. Ook vakbonden en arbodiensten kunnen kennis en ervaringen delen. We zetten we de belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij.
Gezond thuiswerken: waar op te letten?
- Balans werk-privé – onderzoekers van TU Delft en TU Eindhoven hebben aangetoond: gezondheidsklachten van thuiswerkers zijn niet alleen fysiek. Bijna een kwart (24%) van de mensen die verplicht thuiswerken ervaart een zwaardere werkdruk en heeft het gevoel nooit vrij te zijn. Bijna een derde (27%) voelt zich niet of minder nuttig. Aan de andere kant: ruim driekwart (78%) van de thuiswerkers is enthousiast over thuiswerken.
- Heldere afspraken – uiteindelijk gaat het om heldere afspraken maken: wanneer wordt er wel en niet gewerkt. Ook vrije tijd mag afgebakend!
- Sociale aspecten van het werk – voor de meeste werknemers gaat werk niet alleen maar om de taak die uitgevoerd moet worden (in ruil voor een salaris): werk biedt ook sociale contacten, evenals kansen voor ontplooiing en ontwikkeling. Waar scholieren en studenten door de lockdown hun groepsgenoten missen, geldt dat ook voor werknemers. Daarom geldt voor zowel werkgever als werknemer: zorg dat er voldoende binding blijft bestaan tussen collega’s. Een wekelijkse standup is niet genoeg, zeker niet als die voornamelijk taakgericht is. Online vrijmibo’s kunnen leuk zijn, maar zijn nog steeds onvoldoende voor werknemers die echte aandacht nodig hebben.
- Gezonde werkplek – heb je je al gerealiseerd dat de werkgever ook (mede)verantwoordelijk is voor de arbeidsomstandigheden bij thuiswerken? Juist omdat het inmiddels niet meer gaat om een korte overbruggingsperiode heeft de kwaliteit van de werkplek thuis aandacht nodig.
- Leidinggeven is ook aandacht hebben – juist in tijden van corona worstelen leidinggevenden met hun rol. Contact is nodig om te kunnen leiding geven, coachen en beoordelen. Andersom hebben werknemers ook leiding nodig, ook al vinden ze soms van niet. Afhankelijk van de persoon kan het meer of minder gaan om aandacht, richting geven, coachen, feedback. Gezonde werkomstandigheden gaan ook over een gezonde cultuur en verhoudingen.
- Gezonde portemonnee – voor de werknemer is het ook belangrijk dat er aandacht is voor het kostenaspect. De werknemer heeft weliswaar minder of geen reiskosten, maar maakt wel kosten thuis. Zie voor thuiswerkvergoedingen ook ons artikel thuiswerken: hoe regel je dat? We schreven dit midden in de COVID-tijd, maar het is nog steeds actueel!
Hoe te zorgen voor compliance en diverse soorten veiligheid
Niet alleen de gezondheid van medewerkers is van belang. Er zijn ook andere aspecten die aandacht nodig hebben, zeker ook voor de werkgever. We sommen in het kort de belangrijkste op:
- Fiscale aspecten – voor werkgever en werknemer;
- Werkkostenregeling – wat kan wel en niet binnen de kaders van de regeling?
- Veilig omgaan met informatie – zeker voor de organisatie is de beveiliging van apparatuur en software belangrijk, zeker bij werken met privacygevoelige informatie.
Wat komt er nog meer bij kijken?
Recentelijk staat thuiswerken steeds meer ter discussie. Nadat het door Corona onontkoombaar was, is het min of meer een blijvertje geworden. Veel medewerkers voelen het als een recht, maar aan de andere kant gaan er steeds meer stemmen op om het te gaan beperken. Speelt dit in jouw organisatie ook? Lees hier meer over in onze kennisblog Toch maar beperkingen op thuiswerken?
Er komt het nodige bij kijken om thuiswerkregelingen passend te maken. Zeker ook om daarbij oog te hebben voor de belangen van werkgever én werknemer. Dikwijls is het maatwerk. Dat is bij uitstek onze specialiteit. Vraag de adviseurs van ZPM om advies!